ELS “COL·LOQUIS”
Érem tres amics que, en acabar els estudis
d’Aparellador a mitjans dels anys 60 del segle passat, ens vàrem passar a
Arquitectura. Vam estar tot l’estiu preparant diverses matèries i anant a una coneguda
acadèmia de dibuix del carrer del Pi. Animats i expectants, a l’octubre del
1965 vàrem iniciar el curs a l’Escola.
L’assignatura de Matemàtiques s’havia
convertit, en aquella època, en el “tap” del primer curs dels estudis
d’Arquitectura. Junt amb la Física, semblaven les matèries escollides per a fer
de filtre per als qui volien tirar endavant la carrera. Anys enrere, havia
estat el Dibuix Artístic l’entrebanc dels estudiants.
El professor de “Mates” era un home ja
molt gran, corpulent, amb la veu trencada i fluixeta; un especialista de
reconegut prestigi, un geni de les matemàtiques, autor de molts llibres i
manuals sobre la matèria. Amb mà tremolosa, el catedràtic anava omplint la
pissarra de números i signes, equacions i integrals, gràfics i demostracions...
La majoria de vegades, però, feia pujar a l’estrada algun alumne de les
primeres files i ell li anava dictant tot el reguitzell d’operacions...
Nosaltres, amb prou feines teníem temps d’anar copiant a la llibreta els apunts
que ens permetessin estudiar la matèria a casa. L’aula sempre estava plena de
gom a gom; hi cabien, almenys, un centenar d’estudiants.
Els alumnes, però, preferíem la seva
ajudant, la senyoreta Font, una professora que venia de tant en tant a
suplir-lo o a complementar les seves explicacions. Era una dona encara prou
jove, no menys intel·ligent que ell i amb molta vitalitat; de formes generoses,
vestia faldilla i jersei negres ajustats al cos. Es movia per la tarima amb
gran desimboltura i omplia també la pissarra amb la barreta de guix i, per
arribar més amunt, s’hi arrambava amb tanta fogositat que, un dia, en girar-se,
va mostrar, blanc sobre negre, la protuberància dels pits coberta de pols de
guix... cosa que va provocar somriures, mirades de complicitat i xiuxiueigs generals.
El cas és que el catedràtic, el seu cap,
s’havia inventat un instrument de tortura per a nosaltres, els pobres aspirants
a arquitecte. En deia: els “col·loquis”. Tot el perímetre de l’aula – excepte
la façana on hi havia les finestres – estava entapissat de pissarres negres.
Ens donaven deu problemes per resoldre a casa i, de tant en tant, tocava
“col·loqui”. Això volia dir que ens podia tocar, a alguns de nosaltres, sortir
a les pissarres exposats a les mirades de tots i desenvolupar i demostrar la
solució d’un dels problemes: te’n podia tocar un que havies sabut resoldre a
casa o algun dels que no te n’havies sortit de cap manera i, així, quedar
malament davant de tothom. Uns quants professors auxiliars ajudaven en aquesta
tasca d’exposició per tal de facilitar-ne la simultaneïtat. Només de sentir la
paraula “col·loqui” ja ens tremolaven les cames, teníem mareigs, insomnis i
mals de ventre... Aquest mètode obligava, a la majoria, a assistir a les
classes d’alguna acadèmia especialitzada en aquests afers (n’hi havia unes
quantes...), amb la despesa complementària que això suposava per a les nostres
migrades butxaques.
Era una pressió que només resistien els
psicològicament forts o els que s’ho agafaven amb un cert distanciament o
ironia. Els massa seriosos o responsables, els més dèbils psicològicament,
petaven. Un dels tres amics – segurament el més capacitat en matemàtiques – no
ho va suportar: a mig curs, va abandonar la carrera i se’n va anar al seu poble
a treballar d’aparellador. Li semblava que allò era una presa de pèl i una
pèrdua de temps i que, a la seva edat, no tenia perquè suportar aquella tensió.
D’altra banda – pensàvem nosaltres –
perquè havien de ser justament les Matemàtiques l’assignatura filtre, la
matèria d’entrebanc? No semblava més lògic que, tractant-se d’arquitectura, fos
l’assignatura de Projectes – en cas que l’alumne no aconseguís projectar d’una
forma mínimament correcta – la que barrés el pas als que pretenien ser
arquitectes?
La realitat és que l’assignatura de
Matemàtiques es va desenvolupar, d’acord amb el mètode descrit, durant tot el
curs. Les hores de treball que requeria portar-la al dia i l’alta tensió que
ens causava ens deixaven esgotats. Tenint en compte que, a més, treballàvem un
xic com a aparelladors, ens vam veure obligats a partir el primer curs en
dos...
Quan s’acabava la classe – o el
“col·loqui”, si era el cas – observàvem com el doctor Pi Calleja, amb tota la
seva corpulència, abandonava la tarima amb petits passos sincopats, arrastrant
els peus, fent tentines... Patia el mal de Parkinson.
Roc de Vallsanís
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Els vostres comentaris ens ajuden i ens animen. Gracies pel teu temps.